Wednesday, December 19, 2007

Puji dan Asah Minda Bersama Mereka..

Masihkah anda ingat bagaimana cara ibu bapa dan guru-guru anda mendidik dan membimbing anda dalam pelajaran dan juga disiplin anda di rumah mahupun di sekolah? Sejauh mana pula anda menerimanya?

Tindakan guru memukul adalah tidak wajar walaupun berada dalam keadaan tertekan dengan disiplin pelajar, tidak mendengar kata dan beban kerja yang bertambah.

Guru perlu mengubah paradigma. Mereka harus sedar, profesion perguruan hari ini sangat mencabar dan memerlukan beberapa perubahan pendekatan dalam mendekati pelajar bermasalah.

Pelajar sekolah degil dan tidak berdisiplin kerana dirangsang faktor luaran, termasuk didikan, pendedahan dan kawalan di rumah serta di luar kawalan guru.

Apa yang boleh dilakukan ialah menggunakan pendekatan memberi galakan dan pujian. Beberapa kajian di Barat menunjukkan guru yang memberi pujian ke atas perbuatan positif pelajar berjaya meningkatkan prestasi pelajar bermasalah dari segi akademik dan disiplin walaupun sedikit.

Pendekatan sama boleh dilakukan di rumah. Ibu boleh memberi galakan atau pujian berpatutan setiap anak menyiapkan tugas atau kerja sekolah. Perkara itu walaupun pada peringkat awal tidak dilakukan sepenuhnya. Anak tadi akan terangsang dan merasakan dirinya dihargai setiap kali menyempurnakan tugas. Secara beransur-ansur prestasi kerjanya akan meningkat.

Mengenai anak malas menjawab soalan yang memerlukan dia berfikir, kita kena sama-sama fikirkan bagaimana mereka boleh teruja dengan menjawab soalan yang memerlukannya berfikir.

Ibu bapa perlu budayakan berfikir bersama-sama anak. Berfikir banyak faedahnya, termasuk merangsang minda, menjadikan seseorang itu lebih tajam fikirannya dan lebih ceria menghadapi kehidupan. Ini sebenarnya nikmat yang hanya dirasakan oleh mereka yang berfikir.

4 comments:

SyaHrIR said...

apa2pun pendidikan bermula dr rumah.. if we fail to educate them at the early stage, dont expect the teachers can do d miracle.. :) anyway, hows holiday?? achieved anything?

~anasyhh~ said...

thanks 4 the comment..
i achieved my life and my future..
urmm..something bright and happiness..=)

13may said...

hmmm...how's holidays?

~anasyhh~ said...

13may--> may,nape soklan sama jeks..oo xjawab lg upenye..holiday sebulan g genting highlands..pastuh dok umah menternak badan jer huhu,hang out ngn kawan2..tp holiday kali bez ar..