Thursday, November 1, 2007

Pengalaman...

Ada satu pengalaman yang saya tak dapat saya lupa apabila bergelar seorang guru..Pada suatu ketika, kira-kira 5 bulan yang lalu..saya telah diambil oleh Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan Bahagian Sekolah Rendah untuk mengganti seorang guru kelas yang cuti bersalin di Sekolah Kebangsaan Taman Rasah Jaya, sekolah saya sewaktu darjah 1 sampai darjah 6... Jadi ramai la cikgu-cikgu yang kenal saya sejak kecik lagi..hehehe.. Mereka semua kata saya dah berubah, bestnye dapat jumpa cikgu saya dulu-dulu kala..

Atas nasihat mama, saya terus terima tawaran tu sebab dah nak sebulan kelas 2 Bestari tu relieve aje..maknanya tak ada guru kelas hanya guru yang ada masa lapang aje yang masuk kelas tu, juz jaga tapi tak mengajar..kesian kat budak-budak 2 Bestari tu takde cikgu sendiri.. Kelas 2 Bestari ni terdiri daripada 31 orang murid yang comel-comel..

First day saya bertugas kat sekolah tu..saya dibawa oleh GPK 1, Pn. Hajah Habibah ke kelas tu..saya diperkenalkan kat budak-budak comel tu dengan panggilan Cikgu Amy..aisehh..berdebar-debar rasa bila diorang sume ucap "Selamat Pagi Cikgu Amy!".. Lepas tu, Pn. Habibah pun beredar meninggalkan saya bersama murid-murid baru saya tuh...

Berdiri kat depan kelas dengan pandangan tanpa senyuman oleh murid-murid tu buat saya makin gelabah..macam mane nak start nih?hehehe..saya cuba tenangkan diri saya.. Selama 45 minit waktu Bahasa Melayu tu saya penuhi dengan 'ice-breaking'..yelah memandangkan hari pertama saya masuk kelas tu takkan dah nak mengajar kot.. cara begini dah diajar oleh pensyarah saya untuk 'menackle' perhatian dan hati murid-murid tu pada saya.. Jadi saya gunakan pendekatan tersebut, ternyata sangat berkesan..

Hari-hari saya masuk ke kelas tu untuk ajar mata pelajaran Bahasa Melayu dan Muzik. Bukan kelas tu aje, saya kene ajar Kemahiran Hidup Tahun 5 dan Pendidikan Moral. Rupenya letih jugak profesion perguruan ni, takpe lah..saya anggap tu guru pengalaman saya sebagai bekalan bila tiba waktu saya mengajar kelak...

Saya berasa sangat beruntung bila Hari Guru akan disambut tak lama lagi..saya masih ingat lagi waktu zaman persekolahan dulu, masa Hari Guru saya akan berikan hadiah untuk setiap guru yang mengajar saya pada tahun tu.. Hari Guru yang saya nantikan dah pun tiba, masuk je kelas lepas perhimpunan pagi tu, murid-murid saya terus serbu saya dengan hadiah yang comel-comel termasuk kad ucapan Hari Guru yang mereka buat sendiri dengan pensel warna dan crayon..terharu giler tahap dewa!!!

Itu lah antara pengalaman manis saya sewaktu bergelar seorang guru ganti pada ketika saya masih berumur 20 tahun...

Di sini ada puisi untuk guru-guru saya sewaktu di bangku sekolah dan juga untuk pensyarah-pensyarah saya di universiti--->

Apa tanda guru terpuji,
Kepada ibu bapa ia berbakti,
Mentaati ibu bapa sepenuh hati,
Ibu bapanya dijunjung tinggi.

Terhadap ibu bapa ia amanah,
Kepada orang tuanya tiada menyalah,
Memelihara ibu bapa tiada lengah.

Guru bertanggungjawab sebarang laku,
Berlepas tangan ia malu,
Hak dan kewajipan ianya tahu.

4 comments:

13may said...

Selamat pagi cikgu!

hahha :D

13may said...

oh! hai makteh!

hahha hahha :D

~anasyhh~ said...

13may-->selamat tghari dah..nak jd anak buah saya ke?

~inilah saya~ said...

menarik...

dah lama ada blog ni yer...

nape tak bgtahu...